Now Reading
Vi går ner på djupet om SPF

Vid den här tiden på året känns det tuffare än vanligt att se Instagram översvämmas av bilder på soligt väder, sandstränder och kokosnötsdrinkar. Framförallt när metrologerna vittnade om att solen bara visade sig en handfull timmar i november. Även om det känns som en livstid innan vi får se solen i det mörka norr så vet vi att den inom sinom tid kommer tillbaka. Kanske är du till och med den som snart byter D-vitaminbrist mot en solhatt? Det är ett faktum att solen gör oss gott för sinnet och att D-vitamin till och med kan bota depression men utan SPF blir huden inte glad! 

Innan vi dyker ner i ABC för SPF, låt oss först slå hål på myten om att solskyddsfaktor blockar absorption av D-vitamin. Det kan låta logiskt i tanken, men fungerar inte i praktiken. För att du helt ska täcka din hud från UV-strålning måste du applicera enorma mängder solskyddskräm. Denna procedur ska dessutom upprepas varannan timme eller varje gång du har exponerats för solen en längre tid. Det är helt ohållbart och därför ingenting att fundera över. Det du däremot bör fundera på är åldersfläckar, rynkor och andra hudproblem som kommer från UV-exponering. Och låt oss inte glömma hudcancer.   

SPF

SPF står för “Sun Protector Factor”. Det är en indikator på hur mycket UV-ljus en produkt kan blockera. I allmänhet ger en högre SPF-grad mer skydd mot UV-exponering. Det viktigaste att lägga till denna ekvation är naturligtvis din hudtyp. För att förklara det i siffror: SPF 15 förlänger tiden innan du bränner dig med 15 gånger. Så om din hud börjar brännas efter 10 min i direkt solexponering har du nu 150 minuter att flytta rumpan till ett skuggat område. Det viktiga att nämna här är att SPF-skalan inte är linjär. SPF 2 blockerar endast 50% UV-ljus, medan SPF 15 blockerar 92% av det totala UV-spektrumet. SPF 34 blockerar till exempel så mycket som 97% UV-ljus. Tänk också på att svett och vatten tvättar bort en del av skyddet.

MÄNGD

En kvart till en halv tesked är den föreskrivna mängden kräm som du bör applicera på ansiktet varannan till tredje timme för fullständigt skydd. Alltså bör en flaska SPF-lotion bara räcka för en veckas semester. Per person naturligtvis. Om din appliceringsteknik inte är så flitig väljer du en högre UV-skyddsfaktor och på detta sätt kommer du fortfarande att vara skyddad. I laboratorier där SPF testas använder man stor mängd kräm per kvadratcentimeter, vilket inte går hand i hand med hur människor faktiskt använder den. Så grabba tag i SPF 30 och börja applicera den. Och SPF 50 på semester, tack. Det är särskilt viktigt för dig med rosacea.

KEMISKA VS. FYSIKALISKA SOLSKYDD

De två huvudsakliga skillnaderna mellan kemiska och fysikaliska (benämns ibland mineralisk) UV-skydd är ingredienserna samt hur UV-ljus blockeras.

See Also

De två aktiva ingredienserna i fysikaliska solskyddsmedel är alltid titandioxid (titandioxid) och zinkoxid (zinkoxid). Detta skydd fungerar enligt principen att fysiskt blockera UV-ljus. De skapar helt enkelt ett filter på huden som förhindrar att skadliga strålar tränger in. Fysikaliska UV-skydd stannar mer på ytan och är på grund av sin icke-djupgående natur bättre lämpade för allergiker och personer med känslig hud (rosacea, etc.). Den enda nackdelen med dessa typer av krämer är att de syns mer påtagligt på huden. Men detta problem kan du undvika genom skicklig applicering och att välja rätt produkt.  

Kemikaliebaserade solskyddskrämer innehåller vanligtvis en uppsättning ingredienser. De viktigaste är Oxybenzone, Octinoxate, Octisalate, Octocrylene och Avobenzone. Dessa tas upp i hudens övre lager, där de arbetar på två sätt: genom att sprida och avvisa skadliga strålar, och genom att omvandla UV-strålar till värme och ofarlig strålning. Tyvärr faller några av ingredienserna som listas ovan i kategorin potentiella hormonstörningar. Detta betyder förenklat att deras förmåga att efterlikna hormoner kan de påverka förändringar i ämnesomsättningen, reproduktionssystemet etc. Men innan du helt tar avstånd är det värt att nämna att vissa tester och studier inte är helt giltiga, eftersom de vanligtvis utförs på djur som reagerar på ingredienserna annorlunda än människor, eller har utförts med för få testpersoner under en kort period. Om du fortfarande är orolig kan du alltid välja ett kemikaliskt skydd. Ta dig tid när du applicerar ett kemikaliskt solskyddsmedel och vänta i 15 minuter eller mer innan du går in i solen. Partiklarna som bildar den skyddande filmen behöver tid att bindas och absorberas. Samma sak gäller vattentäta krämer. Du har alltså lite extra tid att beställa en sangria (eller lemonad) och vänta på att partiklarna ska binda sig. Perfekt!

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2019 BEAUBI AB. ALL RIGHTS RESERVED.
Scroll To Top